onsdag 18 september 2013

Kristian Gidlund (1983-2013)

Med tårar i ögonen har jag just läst Kristian Gidlunds sista svit av blogginlägg. Den sista månaden blev de allt kortare, tydligt märkta av sjukdom och förtvinad ork. Men poet var Kristian in i det sista.

Igår eftermiddag nådde hans kamp mot cancern slutligen sin ände. Det allra sista inlägget någonsin på bloggen ”I kroppen min” är skrivet av hans familj.

Kristian Gidlund blev med sin kamp, sin blogg och sin person en nationell angelägenhet. Och jag sällar mig till alla de otaliga bloggläsare som känt sig tacksamma för de öppna tankar och de insikter som strömmat ut från hans texter och tal. ”Låt inte känslorna stanna i era bröst. Prata. Våga vara lyckliga”. Det är budskap som kan se självklara och förrädiskt enkla ut, samtidigt dyra insikter som vi vet inte kan uppnås från någon som inte levt med en så definitiv visshet om ett kommande, oåterkalleligt avsked.

Kristian Gidlund har lämnat jordelivet och jag önskar och ber innerligt att hans sista resa får bli exakt så som han tänkte sig den. Respekt.

[http://ikroppenmin.blogspot.se/]