onsdag 25 juni 2014

Den stora bloggsömnen

Bloggandet är inte vad det en gång var. När jag startade nådens år 2008 hade jag tre vänner och bekanta som redan var i full gång och som jag med glädje började följa och inspireras av. En av dessa bloggar har nu varit officiellt avvecklad sedan ett antal år, de övriga två är i skrivande stund inte uppdaterade på månader respektive drygt ett år. Andra har tillkommit längs vägen men den trytande inspirationen känns ändå som en påfallande tydlig dominoliknande effekt i mitt eget lilla bloggled.

Tja, folk uttrycker sig ju dagligen – i vissa fall timvis – på sociala medier så man kan ju undra om det på sikt finns någon plats kvar för bloggarna. Om man inte är kändis förstås, med ett stort allmänintresse och tunga sponsorer i ryggen.

Jag ska givetvis inte vräka sten i glashus här. Jag vet själv hur osugen jag kan vara på att blogga och hur nära jag varit att släcka ner Kid Size för gott när skrivandet mer känts som ett tvång på uppdatering än som terapeutiskt och inspirerande i sig. Jag hävdar dessutom fortfarande att den skrivna texten gör sig allra bäst och räcker allra längst när den trycks på ett pappersark. Med en dåres envishet hyllar mitt hjärta fortfarande det analoga.

Likväl hänger nog jag och bloggen med ett tag till, så länge det finns ämnen kvar att skriva om. Härnäst blir det lite konsumentupplysning och en förhoppningsvis avslutande del i den spännande följetongen om vinyl. Stay tuned if you're still out there, kids.