onsdag 8 oktober 2014

Analysen som kom av sig

Det där om att vi lever i ett land utan parlamentariskt kaos fick man ju käka upp med råge. För bara ett par dygn efter att jag hade postat mitt förra inlägg var det just så läget i landet sammanfattades överallt. På allas vårt älskade hatade sociala medieforum slängde jag upp några egna korta analyser och länkade till andras, innan jag efter några dagar loggade ut helt från svensk inrikespolitik.

Nu är det väl dags att börja vakna till liv igen. Sätta sig in på nytt och se om pusselbitarna kan börja komma på plats. Om uppgörelserna kan bli fruktsamma och Sverige kan komma igen efter baksmällan den 15 september. Margot Wallströms comeback som utrikesminister var i alla fall det gladaste politiska beskedet på väldigt länge. Jag önskar henne verkligen all framgång och välgång hon kan få.

Fortfarande mörknar världen och jag försöker hålla glädjen och hoppet uppe. Stod en stund i ett demonstrationsmöte på stan för staden Kobane, mot IS. Vi var inte lika många som runt 17-åriga Joshua Wong i centrala Hong Kong för några dagar sedan men ändå. Tack Gud för alla idealister och hjältar som vågar ställa sig upp för det goda.

Snart konserter med Markus Krunegård och Den svenska björnstammen. På skivtallriken Docenterna och i CD-spelaren Cause Co-Motion!. Det talas om biobesök, maskerader och optimala dansgolv. Kanske stoppar vi skallen i sanden. Kanske behöver vi bara några minuters och timmars flykt för att orka fortsätta se.