onsdag 5 november 2008

Cash isn't king

På väg hem från bussen inser jag att mitt nyinköpta pendlingskort är borta. Rotar stressat igenom fickor och väskfack flera gånger utan att hitta det. Besvikelsen och ilskan över att närmare tusen spänn just flaxat iväg mot stjärnhimlen roterar fortfarande i skallen när en kille på stan tigger och ber om pengar. Han är påstridig och jag sticker en slant i hans hand, mest för att bara bli av med honom. Efter vad som känns som en blixtvisit i mitt eget hem ger jag mig på cykel av till kvällens studentgudstjänst. Hinner knappt sätta mig till rätta i bänken innan det börjar talas om kollekt och insamlingsboxarna vandrar runt bland besökarna. Strax därpå följer predikan som handlar om de så kallade saligprisningarna i Jesu bergspredikan. Vad är det egentligen som gör en människa salig, lycklig? Är det t.ex. materiell rikedom och pengar?

Det är då jag ser den röda tråden som löper genom kvällens händelser. Det är då jag ser utmaningen och det himmelska budskapet. Tydligare kunde det nog inte ha sagts mig.