torsdag 23 augusti 2012

Pussy Riot

På väg in mot centrala Göteborg i fredags körde jag fel och fann mig plötsligt passerande Rysslands konsulat. Ett oansenlig byggnad som jag säkerligen hade missat helt om det inte varit för den demonstrerande folkmassan utanför. Fredagen den 17 augusti 2012 nådde engagemanget för Pussy Riot någon form av världsomfattande peak.

Det som provocerar och upprör mig i fallet Pussy Riot är inte vad det här punkbandet (egentligen konstnärskollektivet) företog sig framme vid altaret i Frälsarkatedralen i Moskva. Även om jag verkligen har full förståelse för att de människor som hade tagit sig dit för att söka stillheten blev illa berörda av att mötas av det rånluveförsedda spektaklet. Men för min egen del – i egenskap av kristen/troende/religiös eller vad man nu vill kalla mig – känner jag mig inte det minsta kränkt av Pussy Riot's ärende.

Det som däremot provocerar och upprör mig är hur den rysk-ortodoxa kyrkan fullständigt har tagit parti mot Pussy Riot, uttalat sig om att de borde brännas på bål eller brinna i helvetet. Samtidigt som institutionen ger Putin sitt helhjärtade stöd. Vilket förstås bara blir ett övertydligt bevis på hur befogad Pussy Riot's kritik har varit – lojaliteten mellan den ryska kyrkan och staten är cementerad, därmed osund och farlig.

Enligt Pussy Riot själva var det just detta som aktionen gick ut på. Protesten riktade sig mot premiärminister Putin, mot rysk-ortodoxa kyrkans patriark Kirill och mot beroendeförhållandet deras institutioner emellan. Det var aldrig fråga om en attack mot troende människor (vissa av bandmedlemmarna säger sig själva vara troende). Ändå var det just anklagelserna ”hat och fientlighet mot troende” och ”huliganism” som fick ligga till grund för den tvååriga fängelsedomen mot Nadezjda Tolokonnikova, Jekaterina Samutsevitj och Maria Aljochina. Påhitt, anser de flesta; det var ingenting annat än de höjda rösterna mot landets ledning som satte de här människorna i glasbur och sedermera fängelse.

Min åsikt är att Pussy Riot borde släppas fria. I den bästa av världar skulle så redan ha skett, och de skulle aldrig behöva titta sig över axeln för vad de gjort i ett land som utger sig för att vara civiliserat. Och i den bästa av världar skulle det gå att inse skillnaden mellan att kritisera en maktfullkomlig kyrka och troende människor. En religiös institution och individer som söker Gud. Må så vara att kyrkan förfäras över Pussy Riot, men jag tror inte att Gud gör det.