tisdag 26 november 2013

Fem filmer till

Jag har sett ett gäng filmer till om ni bryr er. Nedan några korta omdömen.

Call Girl
Denna kontroversiella rackare har väl ingen missat. Åtminstone inte kringsnacket. Lagom till DVD-utgåvan har nu scenen där en namnlös svensk statsminister köper sex på ett hotellrum stilfullt klippts ner på begäran av familjen Palme. Men skulle man vara helt konsekvent borde även andra sexköp ha klippts bort då ju meningarna går isär om alla utpekade i verklighetens Geijer-affär verkligen var skyldiga. Anyway, rent tekniskt är ”Call Girl” en total triumf – scenografin, musiken av Mattias Bärjed och skådespeleriet bildar en helhet där det verkligen känns som att man befinner sig i det svenska 70-talet. Däremot känns det inte som att man kommer riktigt nära inpå någon av huvudrollsinnehavarna för att kunna engagera sig fullödigt. T.ex. är den grävande snuten som bestämmer sig för att avslöja sanningen alldeles för anonym. Eller ska kanske sexscenen i början få oss att känna att vi kommer honom inpå livet? Det funkar inte alls. Men de samlade bristerna är ändå inte värre än att ”Call Girl” kammar hem en svag 4 i min bok.


Blondie
Carolina Gynning, Helena af Sandeberg och Alexandra Dahlström i ett drama som självaste Ingmar Bergman förmodligen hade diggat rätt hårt. Bara upplägget med tre systrar i en dysfunktionell familj, överklassångest samt en och annan explicit sexscen känns ju onekligen inspirerat av den gamle nationalregissören. Fast Bergman hade nog avslutat historien på ett annat sätt, vågar jag bestämt påstå. Hur som helst, en rätt tragisk historia men hyggligt intressant. En svag 3:a kan den väl vara värd.


Stoker
Nicole Kidman iklär sig åter rollen som sofistikerat neurotisk dam i kuslig thriller. Någon ny ”The Others” eller ”Birth” är det dessvärre inte fråga om här, däremot en ohämmat arty rulle där fokus ligger på tjusiga och rätt avskalade kameralösningar. Första timmen blir det bara för mycket av allt detta men under de avslutande tjugo minuterna tillåts lösa trådar vävas ihop och filmen lyckas därmed nå fram till en rätt svag 3:a.


The Great Gatsby
Hysteriska inledande 45 minuter där klippen aldrig tycks vara längre än 3 sekunder. Dessutom en massa uppenbara bluescreen-bakgrunder som man kan störa sig på om man vill. Därefter taggar rullen ner lite och blir intressant innan tempot åter skruvas upp och pastellfärgerna exploderar i varenda ruta. Tobey Maguire och Leonardo di Caprio kämpar tappert på men har svårt att nå fram genom de musikvideo-liknande 20-talsmiljöerna och det ”moderna” soundtracket. Svag 3:a här också. Märkligt.


Now You See Me
Slutligen en rulle som suger. Och det är ju onekligen anmärkningsvärt med tanke på hur svinbra den såg ut på papperet. Förhandssnacket gick ju ut på att det skulle vara en thriller om ett gäng magiker som utför en spektakulär kupp, vilket fick mig att hoppas på ”Ocean's Eleven” korsad med ”The Prestige” ungefär. Snubbar som Jesse Eisenberg och Mark Ruffalo i rollistan ökade bara på hypen. Men låt mig säga så här, ungar: Den enda som blir blåst av det här slipade gänget är du som tittare. Hur spännande är det med ett bunt kriminella (är de ens kriminella?) som verkar klara av absolut allting och därmed kan betraktas som superhjältar redo att käka grabbar som Iron Man till frukost? DVD-höstens stora besvikelse. Enda anledningen till att jag inte sätter en 1:a är att den trots allt är mer uthärdlig än t.ex. ”Norrmalmstorg”, ”The Blind Side” och ”50 First Dates”. Svag 2:a således.