tisdag 12 november 2013

Prisoners

Idag tänkte jag rekommendera eder alla att se rullen ”Prisoners” som just nu går på bio. Hugh Jackman och Maria Bello spelar ett par vars lilla dotter försvinner under mystiska omständigheter, och snart startar ett desperat sökande efter klarhet och eventuella skyldiga.

Den här thrillern har inkasserat ett gäng rätt skiftande betyg i de stora blaskorna och mediakanalerna. Från en 2:a i Kulturnyheterna till hyllningen i Aftonbladet som drämde till med en 5:a direkt. Om den fulländade filmen existerar vet jag inte – jag brukar hävda att den inte gör det – men ”Prisoners” är i alla fall en av de där riktigt stabila 4:orna om ni frågar mig. En bra film klarar av att bära upp en speltid på två och en halv timme och ”Prisoners” gör just det med besked.

Jag nämnde Jackman och Bello som gör klart skickliga insatser tillsammans med Terrence Howard och Viola Paris. Men den som i slutändan ändå stjäl showen är Jake Gyllenhaal. Jag har alltid tyckt att grabben är en bra skådis men här impar han onekligen hårdare än någonsin, med en rollfigur som man till en början misstror men sakta men säkert får förtroende för.

Och nejdå, ni behöver inte vara oroliga – jag spoilar inte ”Prisoners” för er genom att nämna den detaljen.