måndag 10 mars 2014

Finalen

Detta hade man minsann inte trott! Yohio på en sjätteplats, Oscar Zia två placeringar under och så Anton Ewald – sist?! Sannerligen, rättfärdighet råder uppenbarligen fortfarande på sina håll här i världen. Och jo, Sanna Nielsen var en värdig vinnare, det måste även jag erkänna trots att jag satte en likgiltig 2:a på hennes uruppförande av ”Undo” för några veckor sedan. Det var först i lördagens hisnande final som jag på allvar insåg damens obestridliga skicklighet och låtens potential i det större sammanhanget.

För övrigt stämmer jag in i diggningskörerna av Ace Wilder's smått futuristiska – och under dramatiska former silverplacerade – dansunder ”Busy doin' nothin”. Med sin stilfullt pantade text har den dessutom alla chanser i världen att bli en kontroversiell generationsdänga, som gjord för att vevas ombord på varenda champagneindränkt lyxjakt i sommar.

Melodifestivalen är över för den här gången, och lämnar ekot från tusentals högljudda krav på förändring efter sig. Vi får se vad SVT behagar göra åt saken. Säkert är nog dock att Anders och Nour har skött programledarskapet för första och sista gången, vilket är klart synd då jag i stort ändå uppskattade deras lågmälda humor och tror att de har betydligt mer att ge om de bara skulle få chansen igen. I slutändan visade sig t.o.m. Clara Henry få in en och annan habil oneliner.

Låtmässigt var det dock ett utpräglat svagt år, även om det i skrivande stund – med hela det samlade startfältet ljudandes i streamad form i bakgrunden – är tydligt att flera av låtarna växer ju mer man lyssnar. (T.o.m. CajsaStina Åkerström bubblar upp som en potentiell favvis på sikt.) Jag avslutar med att lista mina justerade finalbetyg för lördagen och rikta ett varmt grattis till Sanna Nielsen. Mot Köpenhamn!

Anton Ewald: 2
Ellen Benediktsson: 4+
Alcazar: 4
Oscar Zia: 3
Linus Svenning: 2
Helena Paparizou: 3
Yohio: 4-
Sanna Nielsen: 3+
Panetoz: 2
Ace Wilder: 4