torsdag 20 mars 2014

Vi är bäst!

Jag har förtroende för Lukas Moodysson. Har haft så alltsedan han revolutionerade svensk ungdomsfilm med ”Fucking Åmål” 1998, tappade fattningen på efterföljande guldbaggegala och sedan vågade vara ångerfull för hur känslorna och ursinnet dragit iväg med honom. Även om jag överdoserade den filmen då det begav sig och idag inte fixar att se den igen, kan jag fortfarande känna igen mig i delar av Lukas Moodyssons tankevärld. Han har inte alltid gjort det lätt för sig, men ett gott grunduppsåt har genomsyrat samtliga hans filmer, inklusive ”Ett hål i mitt hjärta” och ”Container”.

Fjolårets återkomst ”Vi är bäst!” är en återgång till den lättsamma berättarformen hos publiksuccéerna ”Fucking Åmål” och ”Tillsammans”. Lukas Moodysson, som likt en nutida Astrid Lindgren alltid tar barnens parti framför en oförstående vuxenvärld, har här för första gången använt sig av en litterär förlaga. Inte vilken förlaga som helst heller, utan sin fru Coco Moodyssons självbiografiska serieroman ”Aldrig godnatt” där 13-åriga Coco och hennes vänner startar punkband i Stockholm 1982.

Denna grundstory parad med Moodyssons lyhörda regissörskap borde ju bädda för en filmupplevelse utöver det vanliga. Det ansåg också flertalet av de stora tidningarna när ”Vi är bäst!” hade premiär i höstas. Men för mig är det uppenbart att rullens välklippta trailer inte håller vad den lovar. Moodyssons fingertoppsförmåga är intakt när det gäller att vänta in skådisar och dialog, men känslan blir också många gånger att han bara ställt upp kameran och låtit kidsen improvisera fritt utan tidsramar. Den för mig så emotsedda punkfaktorn är dessutom märkligt låg. Även om varje strof ur KSMB:s ”Sex noll två” och varje referens till den klassiska samlingsskivan ”Bakverk 80” ger rysningar av välbehag, blir ”Vi är bäst!” som helhet aldrig den där euforiska upplevelsen som jag hade hoppats på.

Nej, Den Stora Skildringen av svensk punks barndom låter som sagt vänta på sig. Och efter att i dagarna även ha sett den nästintill femstjärniga TV-serien ”Upp till kamp” är mitt tips att låta regissören Mikael Marcimain ta sig an det sena 70-talets exploderande musikscen. Varför inte med den gedigna reportageboken ”Svensk punk 1977-81” som grund? Medan vi väntar med spänning på detta är Lukas Moodyssons ”Vi är bäst!” helt klart värd en titt, om än inte med ett högre renderat betyg än 3 på den här bloggen.