lördag 15 mars 2014

Hans Holmérs öde

I tisdags eftermiddag fick jag för mig att gå till biblioteket och låna Ann-Marie Åshedens bok ”Förbannelsen” från 2012. Jag läste ut den tre dagar senare. Anledningen till den slukande läsningen var förstås att boken är välskriven, men också – och kanske framför allt – att den knyter an till något som jag fortsatt att återkomma till i perioder sedan jag var drygt åtta år: gåtan vad som egentligen hände i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen i Stockholm sent på kvällen den 28 februari 1986.

Åshedens berättelse har undertiteln ”Hans Holmérs öde” och handlar alltså om Palmeutredningens förste spaningsledare. Han som tog polisrodret på morgonen den 1 mars 1986 och lämnade in sin avskedsansökan drygt ett år senare, efter att utredningen hamnat i ett förödande stiltje och ett massivt mediedrev drabbat honom personligen. Boken bygger främst på de kontinuerliga intervjuer som Ann-Marie Åsheden gjorde med Holmér mitt under brinnande mordutredning. Frågestunderna hölls hemliga, och överenskommelsen mellan honom respektive Åsheden och hennes uppdragsgivare Dagens Nyheter var att allt skulle publiceras så fort Palmemordet var löst, vilket alla trodde skulle ske mycket snart.

Jag gillade "Förbannelsen" till stora delar, men har efter avslutad läsning också googlat mig till att den fick ordentligt med stryk när den släpptes för två år sedan. Då det visade sig att den innehöll ett mindre antal direkta felaktigheter drogs den tillbaka av förlaget Norstedts innan den åter kunde ges ut. Men även med dessa faktamissar korrigerade var tidningarnas domar stenhårda mot boken. En enig kritikerkår ansåg att det var helt uppåt väggarna att försöka försvara Hans Holmér postumt och ännu värre att ge nytt utrymme åt hans allmänt föraktade PKK-spår.

Åsheden skriver i sin bok att den inte ska tolkas som att hon tror att PKK sköt Olof Palme. ”Jag tror ingenting” hävdar hon i förordet. I praktiken balanserar hon dock på en ytterst hårfin gräns mellan diger redovisning av faktiska indicier före och under mordnatten och ett drivande av Holmérs tes att PKK verkligen planlade mordet. Här är det lätt att förstå tidningarnas kritik mot ”Förbannelsen”, även om deras unisona och oförsonliga sågning av Hans Holmér och hans huvudspår bara förstärker den mediekritiska bild som Åsheden målar upp i boken. Under Palmeutredningens första år skapade journalisterna ett klimat där det var fullt legitimt att hetsa mot Hans Holmér som person, menar hon.

”Förbannelsen” är alltså en långt mer omstridd skapelse än jag trodde från början. Men även om man inte behöver dela Åshedens alla slutsatser i den, är det en rejält spännande dokumentär som åtminstone för mig fyllde i några kunskapsluckor och sammanfattningsvis känns obligatorisk för alla som är det minsta intresserade av Sveriges mest omfattande mordutredning genom tiderna.