måndag 7 april 2014

Vinyl del 2

En mörk kväll i december när jag hade lagt mig på soffan för att avnjuta Slagsmålsklubbens skiva ”Boss for leader” på vinyl lade min skivspelare helt plötsligt av. Öppningsspåret ”Hänt” avbröts abrupt, och i exakt samma ögonblick slocknade glödlampan i farmors gamla krökta golvlampa i hallen. När jag gick fram till skivspelaren och lyfte på locket hördes ett distinkt surrande varpå skiten gick ner för räkning för gott.

Skivspelaren – som vid det laget hade varit nyinköpt och i bruk i ca fyra månader – visade sig de facto vara helt rökt; det var inte bara en propp som hade gått. Det hela var ett slags ljudlöst crescendo på något som hade pågått i lägenheten en tid. Dammsugaren hade sviktat betänkligt vid de senaste städningarna och pappa föreslog ett kabelbyte medan mamma mer var inne på köpa-helt-nytt-linjen. Men att felet låg på en annan nivå stod utom alla tvivel när jag en kväll hade begränsat hela boendets elförbrukning till taklampan i köket och givetvis kyl och frys. Medan jag hörde kylskåpet ta sats lystes den mörka hallen plötsligt upp av sofistikerat pyrotekniska partytrick utförda av proppskåpet vid ytterdörren.

Felet fixades strax därpå av en elektriker, och fastighetsskötaren rådde mig att begära ersättning av hyresvärden för den stekta skivspelaren. Sagt och gjort, och utan något som helst gnäll drogs inköpskostnaden av på min hyra mot uppvisande av kvitto och garantisedel. Nu var det bara att börja om och köpa loss en ny likadan skivspelare. Postorderfirman där jag köpt min första hade inte kvar produkten i sortimentet men samma märke och modell fanns hos en av deras konkurrenter (jag skiter i att droppa butiksnamn här, poängen är inte att vara en bloggversion av TV-programmet Plus utan att i slutändan komma fram till hur fruktansvärt skojigt det är att lira favvomusik på vinyl) och via dem hade jag snart en ny spelare installerad i lägenheten.

Spännande berättelse det här, va? Och mer spännande ska det bli eftersom jag i skrivande stund inser att inlägget redan håller på att spåra ur rent längdmässigt utan att jag kommit halvvägs till kärnan. Så jag pausar här och fortsätter en annan dag med denna härliga story. Stay tuned, kids.