måndag 21 april 2014

Vinyl del 3

När jag nyligen slängde upp den andra delen av min inläggssvit om vinyl trodde jag givetvis att del 3 skulle bli den lyckligt avslutande. I min enfald, men icke. Strax efter publiceringen började skivspelaren åter kicka iväg den spelade musikens toner åt alla möjliga skeva håll. Men låt oss ta det hela från början.

Ni minns det andlöst spännande slutet på del 2, va? Jag hade alltså tjackat loss en ny skivspelare av exakt samma märke och modell som den som hade gått åt skogen efter elfelet i lägenheten. Nu stod den uppackad, installerad och klar och den första skivan jag lade på tallriken var Docenternas ”Söderns ros” om jag inte missminner mig. Hur lång tid det tog innan jag anade oråd minns jag inte exakt. Men det visade sig i alla fall snart att spelaren diggade att lira skivorna för snabbt och för långsamt lite då och då. Skoja till det lite när man minst anade det liksom, så att man kunde tro att Bie Carlsson inte hade stämt guran ordentligt eller att Joppe Pihlgren sjöng svajigare än vanligt.

Jag testade givetvis fler skivor, bl.a. ”Boss for leader” med Slagsmålsklubben där ju tonerna är syntetiska och lättare att upptäcka ovälkomna ojämnheter i. Saken var klar och jag skrev till nätbutiken som inte vill ta tillbaka spelaren utan hade som policy att skicka den på reparation upp till tre gånger innan det kunde bli fråga om byte eller stålet tillbaka. Och låt mig säga så här, för att göra en lång historia kortare: De tre gångerna har jag i bloggande stund använt mig av till fullo.

För närvarande är skivspelaren ett reklamationsärende och jag inväntar besked sedan en vecka. Får se vad det blir av dessa tokroligheter. Under tiden har jag en orange drickaback halvfull med ospelade skivor som jag bara kan använda till att glo på omslagen än så länge. Men skit fullständigt i det! Upprepad problematik med materiella ting lär en åtminstone vilken liten betydelse de har i det långa loppet. Vid det här laget har jag funnit mig i att leva utan vinylliret, och om det en dag skulle funka blir det en bara en fin bonus. En nyttig lärdom – förvisso hårt floskelbetonad som så mycket annat i detta forum – för varje välståndsdrabbad i-landsmedborgare.