torsdag 24 april 2014

Carl Johan De Geer

Här tänkte jag backa bandet ett par steg och göra en spinoff på årets påskinlägg. Kopplingen är långsökt och ändå inte. Varje april månad de senaste åren har jag uppmärksammat just påsken på den här bloggen, och för tre år sedan fick mina tankar en skriven kommentar av ingen mindre än Carl Johan De Geer.

Då, i april 2011, kändes det där både chockerande och ärorikt på något vis. Känslan av starstruck håller fortfarande i sig så här tre år senare, även om jag nu som då saknar vattentäta bevis för att det verkligen var De Geer himself som hade klickat sig fram till en sporadiskt uppdaterad blogg och där bemödat sig att tycka, skriva och signera med sitt namn. Om det var en väl utförd bluff blir detta inlägg ett av de hårdast blåsta i bloggens historia, men den risken får jag givetvis ta.

Grejen är att jag diggar konstnären Carl Johan De Geer. Även om hans kommentar med all tydlighet visar hur långt vi står ifrån varandra rent existentiellt kan jag inte neka till att mannen står bakom ett och annat verk som gjort intryck på mig. Självbiografin ”Jakten mot nollpunkten” var tillräckligt graciöst formulerad för att jag ska kunna tänka mig att läsa den igen (de sista sidornas ateistiska predikan till trots). Hans surrealistiska textiltryck med fantasidjur är fantastiska och en minutiöst utförd scenografi i filmen ”Tillsammans” skapade en perfekt färgstark fond till Lukas Moodyssons varma regi. Men det var med en kortfilm De Geer för första gången korsade min väg.

”Jag minns Lena Svedberg” visades i den allra första delen av Ikon, ett program som sändes i SVT åren 1999-2002 och riktade in sig på dokumentärfilmer i det kortare formatet. Carl Johan De Geer's film golvade mig då, träffade rakt i magen. Man får komma ihåg att detta var sex år innan Youtube överhuvudtaget fanns och under flera år önskade jag att jag skulle få möjlighet att se filmen igen men visste inte hur. Idag, 15 år senare, är det enkelt. Som så mycket annat finns ”Jag minns Lena Svedberg” uppladdad bara ett behändigt musklick bort.

Vad var det som golvade mig? Historien om en människa förstås. Sorgen och tragiken, och hur Carl Johan De Geer med så enkla medel gjorde den levande för tittaren. Han använder sig av svartvita bilder, mestadels stilla sådana, låter några suggestiva stråkar loopas i ljudspåret bakom och berättar sedan med stillsam, tillbakahållen röst om sina minnen av kollegan Lena Svedberg.

Det är en personlig minnesruna. Sex minuter och fem sekunder som oavbrutet griper tag om hjärtat.