lördag 17 maj 2014

Den felande länken mellan The Tough Alliance och Amy Diamond

Nä, om man skulle ta och slänga upp ett nytt blogginlägg så här efter lördagsaftonens arbetspass. Man kan ju undra om nån fortfarande pallar att läsa dessa tokerier, uppdaterade lika ofta som Jimpa Åkesson byter inrikespolitiskt fokus. Apropå det är vi ju mitt inne i en intensiv svensk valrörelse vilket praktiskt taget innebär att det uppkommer minst ett ämne per dag att skriva om. Ändå denna stiltje här på bloggen alltså. Märkligt.

Men att ge löften ligger ju onekligen helt rätt i tiden så jag lovar härmed att återkomma till svensk politik i senare blogginlägg. Innan dess är det dags att ännu en gång ge sig in i det populärkulturella nörderiets härliga värld. Sent igår kväll upptäckte jag nämligen CEO. Eller rättare sagt: Jag kände till CEO sedan tidigare men det var först igår som jag på allvar började utforska denna artist, detta enmansprojekt. En kraftigt fördröjd reaktion kan tyckas, då mannen bakom CEO ju är ingen mindre än Eric Berglund som var ena halvan av The Tough Alliance under 00-talets första decennium. Redan ett år efter det bandets upplösning släppte han sitt debutalbum under namnet CEO.

Några välriktade google-svingar ger vid handen att Eric Berglund numera faktiskt kostar på sig att göra en och annan intervju, i vilka han t.o.m. är villig att snacka en del. Det har med andra ord hänt massor sedan 2007 års The Tough Alliance-reportage i Sonic, utan konkurrens den blaskans mest intetsägande och meningslösa publicering någonsin. Musikaliskt är CEO också en logisk fortsättning på The Tough Alliance, fast i förfinad och skirare form.

När SVT:s musikblogg PSL framför till Eric Berglund att de tycker musiken på hans andra skiva ”Wonderland” (släppt tidigare i våras) låter gullig blir han glad och svarar att det var bland det finaste han hört. Gullighet var ju faktiskt en betydande ingrediens redan i The Tough Alliance, då parad med hårdhet på ett sätt som skapade ett alldeles eget universum. Ett många gånger skevt och tröttsamt provocerande sådant förvisso, men ändå klart eget. (Två exempel: Låten ”Miami” som samplade både ett jollrande barnskratt och en röst som utbrast ”Ecstasy!”, och videon till ”Silly crimes” där ystra kids hoppar hopprep i vackra kvällsbelysta sommarmiljöer.)

I CEO tycks även detta koncept förfinat, och öppningsspåret på ”Wonderland”-skivan låter som den felande länken mellan The Tough Alliance och Amy Diamond. Det är underbart catchy och dansant och hindras bara från att bli en hit på mellanstadiediscot genom sin titel ”Whorehouse” (Eric Berglund förklarar texten som en metafor för att vara fast i destruktiva mönster). Jo, den provokativa ådran är intakt hos Eric Berglund, som även rubriksatt andra av sina söta melodier med saker som ”Illuminata”, ”Harakiri” och ”Ultrakaos”.

Jag ignorerade gärna det där basebollträet och den välekiperade huligan-imagen hos The Tough Alliance och fokuserade på den fantastiska musik bandet de facto gjorde. Och genom att göra samma sak med CEO, skippa den ganska JVVF-präglade estetiken, framträder en artist som fortfarande kan skapa knäckande vacker musik. Min vår 2014 fick därmed just några nya definitiva soundtracks. Rent musikaliskt har en låt som ”Whorehouse” trots allt sin självklara plats vid sidan av Amy Diamonds ”Dance like nobody's watching”.