söndag 20 april 2014

Påskposten

Det är påskhelg igen, och jag har ägnat en del av den åt att sitta i mamma och pappas soffa och bläddra igen några aktuella nummer av den kristna dagsblaskan Dagen. Jag läser med förvåning att ICA faktiskt drog tillbaka den där TV-reklamen som jag aldrig såg. Detta efter hundratals protester från kristna människor som ansåg att driften med nattvarden var osmaklig och respektlös och lovade att bojkotta affärskedjan under påskhelgen.

Vad Chrille Sturmark med flera säger om ICA:s reträtt förtäljs inte i Dagen. Men utan att ha kollat förmodar jag att kommentarerna står att finna på twitter och i allehanda bloggar. Hur som helst känner jag mig själv inte särskilt lättkränkt som kristen när det kommer till det kollektiva planet som i det här fallet. Det är en sak att bli personligt påhoppad eller förlöjligad för sin tro i ett direkt möte med en annan människa, men att det görs film och reklam eller skrivs texter som driver med eller ifrågasätter hela grejen rör mig jämförelsevis inte särdeles mycket. Jag kan knappast förvänta mig att någon som själv inte tror ska förstå varför vissa ting är sakrala för mig. Däremot kan jag givetvis förvänta mig en respekt för det, precis som jag själv vill visa det för andra människors varierande åsikter.

Samma personer som protesterade mot ICA borde väl för övrigt vara tacksamma över Aftonbladets påskbilaga om Jesus, skriven i reportageform i presens. Även denna belyses helt logiskt i Dagen. Vidare fortsätter debattartiklarna och insändarna i kölvattnet av Uffe Ekmans konvertering till den katolska kyrkan och sorti från sitt livsverk Livets Ord. Den händelsen har sannerligen skakat om den kristna världen, både i och utanför Sverige. Jag kan inte låta bli att tycka att den är spännande och till och med positiv, så får ni min personliga åsikt i frågan. Förvisso helt utan fördjupad teologisk kunskap bakom sig, men som jag ser det tyder besvikelsen och agitationen från vissa kristna håll bara på en ovilja att se katolicismen som en kristen riktning jämställd med protestantismen (och dess nutida frikyrka). Uffe själv upplever det helt tvärtom och tar steget som ett led i sin tro på kristen enhet.

Dessa spridda tankar får utgöra påskens bloggpost den här gången. I skrivande stund har klockan just passerat midnatt och påskafton har övergått i en snart gryende påskdag. Jesus är sannerligen uppstånden!