torsdag 27 december 2012

2012, del 1

Fyra dagar kvar på året, och årsbästalistorna faller tätt som snöflingor över tidningssidor och nyhetsportaler. Även här tänkte jag vara riktigt ambitiös och slänga upp ett bakåtblickande inlägg per dag innan 2012 blir 2013.

I denna första post av fyra tänkte jag vara dagsaktuell och hylla Hanna Hellquists vinterprogram som sändes i P1 just idag. Vad ska man egentligen säga? Hanna berättade om dagen då hennes pappa tog sitt liv, och allt vad det ofrånkomligt kom att innebära för henne och hennes närmaste. Med ett genomgående allvar förstås, men på typiskt Hanna-Hellquist-vis också med korta stänk av humor.

Precis som när jag skrev om Kristian Gidlunds medverkan i ”Annas eviga” känns ens egna ord i sammanhanget helt överflödiga här. Så om ni missade programmet idag, dröj er inte kvar här utan klicka er vidare och lyssna i efterhand på en av de mer berörande personliga berättelserna som trängt igenom mediebruset det här året.

Att Hanna Hellquist är en speciell och färgstark personlighet har jag förstått länge. En sådan som blir en hjälte genom att vara sig själv. Men det är fr.o.m. idag som jag är ett fan.
 
Lyssna: Vinter i P1 med Hanna Hellquist 20121227 13:00