fredag 28 december 2012

2012, del 2

Någon undrar kanske om det inte smög sig in ett litet matematiskt fel när jag publicerade gårdagens inlägg? Det är helt riktigt. Naturligtvis var det 4+1 dagar kvar av året igår eftersom december har 31 dagar, inte 30 som jag hade fått för mig i det läget. Detta innebär ju också att jag måste skriva loss ännu ett inlägg för att uppfylla det ambitiösa löftet med en bloggpost per dag innan det är dags att byta almanacka.

Så vad ska jag skriva om då? Tja, efter att ikväll ha tagit del av ännu ett avsnitt av Niklas Strömstedts TV-program ”Tack för musiken” – denna gång med Darin som gäst – ligger det ju nära till hands att dribbla lite om det här med musikaliska möten. För det är ju onekligen en trend som håller i sig. Förutom ”Tack för musiken” har ”Så mycket bättre” och ”Moraeus med mera” kört nya, publikt framgångsrika TV-säsonger under 2012.

Hur nytt eller gammalt är egentligen det här konceptet? Jag vill själv gärna ha det till att det började på allvar nånstans när Laakso bjöd in Peter Jöback i studion för att göra duetten ”Italy vs Helsinki” 2007. Eller kanske sex år tidigare när Håkan Hellström gick upp på Skansen allsångsscen för första gången.

Det jag menar är att det är de oväntade musikaliska mötena som är de verkligt intressanta, och som skapar framgången hos den här typen av program. När Ane Brun gör en hel duettskiva tillsammans med artister som är lika creddiga som henne själv (Madrugada, Lars Bygdén, Tingsek, Tobias Fröberg…) är det förmodligen himmelskt för hennes fans, men inte särskilt innovativt. En helt annan nerv uppstår däremot när hon kör ”Do you remember” i Kalle Moraeus’ konserttält vid Orsasjön och i anslutning käkar lunch med Malena Ernman, Timbuktu och Linnéa Olsson.

Så, även om exempelvis ”Så mycket bättre” inte funkade lika väl 2012 som tidigare säsonger och även om konceptet riskerar att bli krystat i längden så omfamnar jag ändå de öppensinnade mötena mellan det så kallat creddiga och det som betecknas mainstream. Det är faktiskt något genuint fint med dem, och jag hoppas vi får se fler goda exempel under 2013. I de bästa stunderna lyckas dessa möten beröra på sätt som går bortom musiken.