torsdag 13 december 2012

Kid size vs Musikhjälpen

Läge att släcka ner den här bloggen, eller? Tacka för sig, och kränga rättigheterna till namnet Kid size till nån tonårig videobloggande hipster med reklamfinansierat miljonkonto? Tja, tanken har slagit mig. Finns det något tristare än en blogg som aldrig uppdateras? Faktum är att jag den sista tiden har blivit så fruktansvärt trött på att spendera en massa tid framför en datorskärm. Det är med motvilja som jag loggat in för att skriva det här inlägget. I tanken skissar jag på ett avskedsbrev till Facebook och jag laddade alldeles nyligen upp mina sista skivrecensioner för nät- och pappersblaskan Ikon.

Skälet är helt enkelt att jag drabbats av nån slags pepp på att leva mer av livet offline och med sladden urdragen. Eller AFK, för att ändå använda datorspråk. Det är inte nödvändigtvis så att jag i första hand är emot datorer och internet. Mer att jag plötsligt känner mig extra mycket för allt det andra. Men det är klart, efter ett ha skådat vad som känts som tusentals uppladdningar på nygräddade lussebullar är det inte utan att man ifrågasätter på vilket sätt vi 2000-talsmänniskor väljer att leva våra liv. Frågan är om en personlig upplevelse längre är något värd om den inte först delas på minst ett socialt medium.

Men när jag nu ändå är inloggad är det klart att det finns grejer att skriva om. Nåt om den ständigt aktuella integrationsdebatten kanske? Den som de etablerade partierna tycks vägra nyansera och därmed bidrar till att effektivt öka stödet för Jimpa Åkesson och hans polare. Eller kanske några rader om hur häpnadsväckande enkelt det tycks vara att hitta rasism överallt, om man bara vill? Nu senast i pepparkaksgubbar i ett luciatåg.

Fast nej, jag väljer att fokusera på något mer glädjande, nämligen P3:s satsning ”Musikhjälpen” som just nu är i full gång för femte året i rad. Gina Dirawi, Jason Diakité och Kodjo Akolor har återigen stängts in i en glasbur på Stortorget i Malmö för att dygnet runt i en veckas tid sända radio och samla in stål till förmån för barn i slummen och deras rätt till rent vatten.

Konceptet är en vinnare på flera plan. Förutom programmets oemotståndliga mysighet, med vintern och advent som gnistrande inramning, finns det något mycket, mycket vackert och hoppfullt i att stora delar av svenska folket gör gemensam sak och på olika kreativa sätt delar med sig till betydligt mindre privilegierade. Trivseln verkar konstant i studion, gästerna avlöser varandra och utanför på Stortorget stannar folk till för att genom glasväggarna se artister spela live eller själva önska låtar och skänka pengar via sms. Programledarnas veckolånga fastande blir dessutom en stark symbolhandling av uppoffring för någon annans väl.

Musikhjälpen 2012 pågår fram till söndagen den 16/12 kl 21.00. Följ via P3, SVT och svtplay!