lördag 29 december 2012

2012, del 3

Religion, ni känner till det begreppet? Ett evigt föremål för diskussioner, så även under 2012. Senast var det frågan om skolornas adventsfirande i kyrkan och om det ska få ha ett religiöst innehåll eller ej. Den grejen diskuteras fortfarande, åtminstone i och kring den kristna dagsblaskan Dagen som var med och tog initiativ till det så kallade Adventsuppropet. Över 80 000 pers skrev under kravet på en ändring i skollagen där kontentan var: ”Samlingar i kyrkan måste få utgå från den kristna tron”.

Jag skrev själv under, med viss tvekan. Och när jag nu läser debattartiklarna i Dagen för och emot Adventsuppropet och dess syfte hittar jag helt klart hållbara argument och tankar från båda sidor, men kanske framför allt från den som valde att inte skriva under protestlistorna. Jag behöver absolut inte ångra min underskrift, men inser också efter att ha läst debattartikeln ”Adventsuppropet problematiskt” och dess efterföljande reaktioner att frågan kanske inte förtjänade riktigt så stor uppmärksamhet som den fick. Åtminstone inte i jämförelse med mycket annat som man skulle önska att kristenheten ville höja sin röst inför.

Nåväl, den diskussionen fortsätter alltså inom de kristna leden, men vart den ska leda vet jag ärligt talat inte. För icke troende riskerar den nog bara att spä på föreställningarna om en sluten kyrka som vänder blickarna inåt.

Religionen diskuterades även i SVT:s ”Annas eviga” häromdagen. Och faktiskt: Lena Andersson, som vanligtvis inte imponerar på mig med sina raljerande texter om tro och religion, inkasserade ett och annat medhåll från min sida. Okej att vi inte håller med varandra i grundfrågan, men hon kunde argumentera för sin sak på ett sansat vis och jag skriver absolut under på ifrågasättandet av ”traditioner som motiverar sig själva”.

Och det är väl egentligen någonstans där som skiljelinjen går mellan religion och tro, tänker jag. Religionen bygger i mångt och mycket på just traditioner och ritualer, medan tron börjar i en osynlig punkt i hjärtat. Den kan få en att börja söka i religiösa uttrycksformer, det är sant. Men den svävar fritt, och söker ett hopp och ett hem som egentligen är för stort för att låta sig ramas in av mänskliga konstruktioner.