tisdag 25 februari 2014

Deltävling 4 om jag inte missminner mig.

Okej, ungar – här kommer till sist sammanfattningen av Melodifestivalens fjärde deltävling. Samtidigt deklarerar jag härmed – förmodligen föga överraskande – att 2014 sannolikt blir det sista året som jag bloggbevakar det här spektaklet. Det har säkerligen framgått av en alltmer blaserad betygsättning att min inspiration har sinat i takt med årets jämna ström av intetsägande bidrag.

Tyvärr, får jag väl tillägga, men det känns å andra sidan som att formen för den Melodifestival vi känner sedan 2000-talets början har börjat nå vägs ände. Om ledningen är öppen för någon form av förändring är det inte omöjligt att jag också kan ändra mig. Anyway, här är betygen för den sista delomgången:

Alcazar
Klart stark start av dessa inhemska discolegender även om de bara bjuder på en stilfull upprepning av sig själva. Jag har lärt mig att spetsa till betygen lite för att skilja ut de riktigt bra bidragen från de mediokra som man alltid vet väntar runt hörnet. En färgglad 4:a här således.

I.D.A.
Det är lustigt det där, ju mer radioanpassat och icke-hårt ett rockband är desto mer ser de själva ut att tro att de är raka motsatsen. Dead by April, ni känner till dem? Av I.D.A. minns jag ingenting idag, mer än att det var hårdrock för provhytterna på New Yorker. 2:a.

Janet Leon
Bättre låt än förra gången hon var med, eller åtminstone en lite mer spännande sådan. Men äh, 2:a.

Ammotrack
De ser ut som ett hårdrocksband och låter faktiskt som ett sådant också. Pluspoäng för det. Rätt trevligt riff måste jag säga, resten flyger förbi ovanför huvudet. 2:a.

Josef Johansson
Grabben påminner mig om den där miljöpartisten som var grym i Poetry Slam på stadsbibblan här i stan för några år sen. Men det kanske är för lokalt för att nån ska fatta vem jag snackar om? Hur som helst, den här mannen har ambitioner, det är tydligt men låten lyfter ju aldrig. Svag 2:a.

Linda Bengtzing
Svinperfakanon! You can't keep a good melody down, och allt det där. Lite samma känsla som när Mimi Oh kom in och ägde med ”Det går för långsamt” 2012. Precis som den gången möts jag här av fullständig oförståelse när jag under sändningen uttrycker mitt euforiska diggande per sms till två schlager-pålitliga personer. Och visst, Lindas koncept är hysteriskt som vanligt och med alla reglage på max från början. Men kids, det är ju Mellons bästa syntslingor i år utan nån som helst konkurrens! Stark 4:a!

Ellinore Holmer
Tydligen med kopplingar till Glada Hudik vilket jag inte hade en aning om. Hur som helst en vacker låt som tyvärr faller lite på en något svajande sånginsats. 3:a.

Anton Ewald
Japp, en av årets tre mest väntade finalplatser. Han hade kunnat göra vad som helst och the teen chicks hade ändå pausat Candy Crush Saga för att sms:a intensivt i tre minuter. Själv sätter jag en 2:a och letar upp Linda Bengtzing på Spotify.