söndag 2 februari 2014

En grej som sändes från Malmö Arena igår kväll

Ja, nu förväntar ni eder kanske en hejdundrande utläggning om 2014 års Melodifestival. Om hela spektaklet i allmänhet och den  allra första deltävlingen i synnerhet. Men jag var faktiskt väldigt nära att skita i alltihop när jag häromdagen ögnade igenom årets samlade startfält, och gårdagskvällens premiärparad av urvattnade bidrag gjorde knappast saken bättre.

Men ändå, när jag tänker på det finns det självklart grejer att säga om detta färgsprakande public-service-vidunder, så härmed invigs årets bloggbevakning av Melodifestivalen. Till att börja med kan jag konstatera det häpnadsväckande i att helt rätt låtar ändå gick direkt till final för en gångs skull. Brukar annars vara regel att jag röstar uppåt väggarna men inte här i premiäromgången. Och ja, jag tycker Nour El Refai och Anders Jansson skötte sig klart godkänt. Flera av mina medtittare i TV-soffan dömde dem däremot rätt hårt men ge er, ungar – ni kan inte jämföra alla med Gina Dirawi eller Petra Mede för all framtid.

Det skulle förresten mycket väl kunna bli så att Clara Henry till slut blir en spjutspets i klass med Björn Gustafsson eller Sissela Benn. Så kan det ju i det långa loppet mycket väl bli, hur ska man kunna veta det? Men från lördagskvällens premiärvandring i green room är det i så fall ljusår kvar dit. ”Pinsamt” är liksom inte rätt ord, det här rörde sig bortom det, på en nivå som inte låter sig kläs i ord.

Några halvhjärtade betyg slutligen:

Yohio
Jag tyckte först inte att refrängen lyfte, men efter några lyssningar lade den sig ändå som en tuss schysst bomull mot trumhinnorna. Slutstriden lär väl stå mellan Yohio och Anton Ewald. Stark 3:a.

Mahan Moin
Hur mycket jag än försöker kan jag inte längre minnas hur den här rackaren lät. Men tydligen satte jag en 2:a i protokollet.

Linus Svenning
En kompis sammanfattade det här som en skitlåt med gott uppsåt. Och det måste jag hålla med om. Även om texten rimmar på mellanstadienivå går det naturligtvis inte att sätta sig till doms över något sådant när den är sprungen ur en sådan personlig sorg och smärta. Märkligast är ändå att jag hela tiden förväntar mig att han ska börja rappa över några tunga beats av Naughty by Nature. Men han kör en rätt händelsefattig ballad istället. 2:a.

Elisa Lindström
You can't keep a good song down, som jag brukar säga. Eller: En bra melodi är en bra melodi. Arra om den här och sätt den i händerna på Dorotea och jag skulle gå igång rätt hårt får man förmoda. Anyway, man måste berömma den här damen för att hon försöker införa schlagern i tävlingen igen, trots att hon förmodligen vet att det betyder en enkelbiljett rakt ut i kylan. 3:a.

Alvaro Estrella
Killen går ut hårt med ett snedriktat falsettylande och en text om att ha sex överallt utom i sovrummet. Innovativt minst sagt. Det lustiga är ju att Ylva Eggehorn var inne på det här temat redan i början av 70-talet i sin dikt ”Vi gör det!”. Men medan den på ett klurigt sätt verkade vilja vända på begrepp och provocera mot en fyrkantig syn på lust och sexualitet, är den här låttexten bara kass. Musiken har ett habilt beat i refrängen vilket höjer från 1:a till 2:a.

Ellen Benediktsson
Fantastisk låt, fantastisk röst. Fantastiskt rättvist att det räckte till finalplats. Stabil 4:a.

Sylvester Schlegel
Jag tänkte så här: Han sjunger om sin barndom så därför låter han som ett barn i första versen, innan han släpper loss låten på allvar, rakt ut i ett gnistrande konfettiregn. Men nej, har man sett, han sjunger verkligen så där egendomligt överstyrt hela tiden och låtkräket vevar ju runt sin egen axel till ingen nytta. Tur för honom att tjejkörerna i versen räddar honom till en 2:a i betyg.

Helena Paparizou
Den här var väl sådär. Har aldrig diggat Paparizou och den här dängan lät som allt annat som liras till leda på reklamradion på sjukhusets gym. Dit går jag rätt sällan men det är ju ändå  en klart schysst facilitet för oss som jobbar inom landstinget. Men ni är kanske mer intresserade av vad jag ger Paparizou för betyg? En 2:a kan hon få.