onsdag 19 november 2014

Kurt Olsson-boxen, del 2 av 3

Nostalgin kickar in direkt med de inledande takterna av signaturmelodin. Kurt och Arne försöker med gemensamma krafter navigera fram den dubbelstyrda blåröda bilen och kraschar sedermera in i staketet vid en liten kolonistuga mittemellan motorled och järnvägsspår i Göteborg. I den där lilla stugan packar de in sig själva och damorkestern och sänder sedan 5 avsnitt av ”Kurt Olssons television”.

Slående är att showens självutnämnda stjärna är mer påfrestande än jag minns honom. Det speedade stämningsläget och nyckerna hörde och hör ju till, men då och då kör Kurtan definitivt över gränsen och blir bara en otrevlig och jobbig idiot. Scenen där han just mosat sin svägerskas fot med bilen är exakt den där sadistiska typen av Basil Fawlty-humor som jag personligen har väldigt svårt för.

Han är dessutom mer eller mindre subtilt sexistisk. Återkommande är flirtandet med damorkesterns Gudrun, som i varje avsnitt tilldelas Guldnoten för sina insatser, en liten pin som naturligtvis alltid ska fästas i brösthöjd av Kurtan själv. Gubbsjukheten ligger här ändå lågt jämfört med uppföljaren ”Kurt Olssons sommartelevision” som jag återkommer till snart. (Och i jämförelse med en samtida TV-produktion som ”Solstollarna” framstår Kurt Olsson förstås som en fullödig feminist.)

Men trots klaversprång som de ovan är det svårt att förneka att Lasse Brandeby var en sann komisk virtuos när han väl lät Kurt Olsson briljera. Höjdpunkterna här är bl.a. klassiska pyssel som att göra en tvålkopp av ett bregottpaket eller en blomvas av en diskmedelsflaska. Det bjuds också reportage inifrån Sveriges Television i Göteborg och stadsreportage från samma stad. I jämförelse med uppföljaren två år senare är det tydligt att dessa utflykter inte var riktigt förfinade ännu. Potentialen till kommande stordåd är tydliga men ännu inte helt frisläppta.

Tillsammans med damorkestern lirar Kurtan i varje avsnitt också ett par gamla svenska popklassiker som t.ex. ”Flickor bak i bilen”, ”Läppstift på din krage” och ”Leva livet”. Jag har svårt att tänka mig att dagens 10-åringar skulle tycka att detta svänger överhuvudtaget, men i mina öron är det minst lika mycket tajt örongodis nu som då. Just finalprogrammets ”Leva livet”, där orkestern med ett självklart sväng bär fram Kurtans stilfullt stiffa kroppsspråk, snuddar rentav vid euforiska höjder.