måndag 10 november 2014

Så mycket bättre, säsong 5

Här gör jag en liten avstickare från Kurt Olsson-spåret, bara för att konstatera den totala förträffligheten hos årets säsong av Så mycket bättre. Snacka kungsäsong! Potentialen gick att se redan på papperet, där Familjen var den omedelbara måste-se-faktorn för min del medan resten av listan bara befäste känslan av att det skulle kunna bli en TV-höst utöver det vanliga.

Det är inte bara det att Familjen har sällskap av mer folk från ”min skola” – Kajsa Grytt och Love Antell – det är att just dessa blivit sammanförda med giganter från motsatt ingång av arenan – Carola och Orup – och därtill en idoldeltagare med starkt personligt uttryck samt en sångare vars band lämnade ett av de mest bombastiska avtrycken i svensk musikhistoria någonsin (Amanda Jenssen respektive Ola Salo, om någon mot förmodan skulle bomma den beskrivningen).

Facit visar – efter fyra av sju avsnitt sända – att uppställningen är en succé även i praktiken. Kajsa Grytt, Love Antell och Johan T Karlsson intervjuades i Studio PSL strax innan premiären och talade då med värme om att få möta människorna bortom mediebilderna. I senaste numret av Sonic berättar Antell i förbifarten om när han tog en kaffe med Carola för ett tag sen och just Carola hypar hela årets säsong och dess deltagare i en intervju i Dagen: ”Jag är ganska omskakad av hur fint det var. Sättet vi samtalade med varandra och om varandra var väldigt rörande. Det kan nästan få kyrkan att skämmas lite”.

Det må vara blåögt och patetiskt men jag berörs sannerligen av Så mycket bättre i år. Även om programmet är producerat, skarvat och klippt för att platsa som lördagsunderhållning på klassisk bästa sändningstid, tycker jag att värmen och respekten deltagarna emellan går igenom rutan och reklamavbrotten. Det är helt enkelt vackert när människor inte bara träffas utan också möts. Säkerligen väntar fler intressanta samtal i de tre återstående avsnitten.

Och då har jag inte ens nämnt musiken i programmet! Även i detta avseende har årets säsong än så länge hållit en högre och jämnare nivå jämfört med tidigare. I min egen topp 3 ingår i nuläget Orups direkt stilfulla översättning av The Ark's ”Echo chamber” (”Ekokammare”), Ola Salos slamriga ösversion av Orups ”Trubbel” (”Trouble”) och Familjens senaste klockrena dansadaptation av Tant Struls ”Slicka mig ren”. På lördag är det just hjälten Johan T Karlssons tur att få sina sånger tolkade. Don't miss out, kiddos!