torsdag 20 november 2014

Kurt Olsson-boxen, del 3 av 3

”Kurt Olssons sommartelevision” är en deluxe-version av sin föregångare ”Kurt Olssons television”. Sex avsnitt istället för fem, som sträcker sig över 40 minuter mot tidigare 30, och kolonistugan är utbytt mot en husvagn som nu fungerar som ambulerande studio. Varje avsnitt inleds med att Kurt och Arne dänger bilen rakt in i en hage med olika slags djur innan de startar sändningen inifrån vagnen.

Kurtan är alltjämt störigt osympatisk stundtals, och sexismen jag nämnde i förra inlägget yttrar sig bl.a. i några ”roliga” anspelningar på kvinnobröst. Det är dessutom upprepade kommentarer om Gudruns ”lilla triangel” vilket alltid följs av kastvindar av pålagda skratt. Det hela blir till sist konfunderande på samma sätt som när Love Antell i årets säsong av ”Så mycket bättre” funderar över om Orups texter är så snuskiga som de ofta ger sken av. Är det uttänkt, eller bara något som lyssnaren skapar själv i sitt eget huvud? Här har nog varken jag eller Love Antell lyckats knäcka koden ännu.

Men dessa skeva inslag samsas också med odiskutabelt gnistrande ögonblick, och jag tänker då främst på ”Sverige i verkligheten”-reportagen som nu är förfinade och bl.a. innehåller den klassiska broöppningen. Den håller fortfarande, men en minst lika stark uppvisning är den när Kurt Olsson springer runt med mikrofon på Liseberg vid öppningsdags och intervjuar Flumeride-passagerare. Båda reportagen definierar med precision vad det var som gjorde Kurtan till en av min barndoms verkliga idoler.

Exklusivt för den här säsongen är även en deckare, inspelad i ett skimrande sommarvackert Marstrand med Kurt, Arne och Gudrun i huvudrollerna. Och så är det musik förstås. Damorkestern – där pianisten Elisabeth Engdahl-Gustafsson står för samtliga arrangemang – flyttar i de här avsnitten ut ur studion för att kompa Kurt vid exempelvis en badsjö, i ett militärtält eller på Göteborgs centralstation. Det låter fortfarande hopplöst otidsenligt – och alldeles fantastiskt bra!

Summa summarum för hela boxen: En del grejer som definitivt inte åldrats med stil, jämsides med odödlig svensk humor och svårslagen nostalgi. Utgåvans stora svaghet ligger dock i att den inte inkluderar den specialversion av ”Kurt Olssons television” som spelades in som tävlingsbidrag till TV-festivalen i Montreux 1989. En obegriplig miss, då den versionen finslipade konceptet till nästan perfektion och helt logiskt gav Kurt Olsson det så kallade Chaplin-priset i Montreux det året. Att ge ut denna femstjärniga – och sedermera oöverträffade – insats på DVD vore inget annat än en kulturell välgärning.