tisdag 23 december 2014

Amy Diamond, december 2014

I söndags satt Amy Diamond i Nyhetsmorgon i TV4 och berättade om sin egen ångest. En forcerad Agneta Sjödin försökte flera gånger skynda på intervjun, vilket bara spädde på min egen kategoriska syn på Fyran som en kanal där tid framför allt är pengar och förlorade reklamintäkter.

Det var synd, för Amy hade en historia att berätta. När hon tycktes vara på vippen att säga något om sociala medier, hur lätt det är att jämföra sitt liv med andras när allt ständigt ligger online, då blev hon avbruten av fru Sjödin som fyllde i med egna ord och ville leda samtalet vidare.

Likväl var detta en helt ny sida av Amy Diamond. Lite trevande just därför, men ärlig, avskalad, personlig. Amy, artisten som cementerats i ett fack av rosig, barnlik äppelkäckhet alltsedan  ”What’s in it for me”, talade nu om den själsliga ängslan som vill växa sig till ett hot och som gnager sig ut i kroppen. Den förlamande känslan som till sist bara fokuserar på sig själv om man inte får verktyg för att hantera den. Giftet i bröstet. Ångesten.

Kanske indikerade det en slags brytpunkt för en artist som jag själv vurmat för i flera år, min vänkrets’ oförstående inställning till trots. Jag vill gärna tro det. Nästa år kommer Sanna Lenkens film ”Min lilla syster”, där Amy Diamond debuterar som skådespelare med en rollkaraktär som lider av ätstörningar. Filmen är redan klar för filmfestivalen i Berlin. Oavsett vilka kreativa vägval Amy Diamond väljer härnäst står hela hennes fanbase inför en sällsynt spännande tid.