måndag 22 december 2014

Fortsättning följer

Dan före dan före dopparedan, om jag inte missminner mig? I början av december hade jag en tanke om att gå igenom de fåtal julskivor jag har i min ägo, skriva om dem och posta med jämna mellanrum här på bloggen. Det vore väl trevligt? Att läsa om Kurt Olsson (igen), Elvis Presley och Krixhjälters? Men det gick åt skogen, precis som idén att slänga upp en jullåt per dag under hela december på mitt Facebook-konto. Facebook och hela sociala medievärlden suger för övrigt, ändå lär jag väl fortfarande sitta och uppdatera skiten när vi skriver 2015. Never learn.

Hur som helst, det fortsätter bubbla i Svedala land. Det tredje största partiet flyttar fram positionerna, skippar allt mer av den retoriska smidigheten och kör med rakare rör. Mindre hymlande helt enkelt. Tja, då syns det i alla fall tydligare vilken sorts parti vi har att göra med. Och mitt i alltihop smäller KD till med det första ärliga försöket av de övriga partierna att snacka konkret om migrationsfrågan. Göran Hägglunds artikel i DN den 18 december må träffa snett i viktiga delar, men den signalerar en ny strategi i inrikespolitiskt debattklimat som jag verkligen hoppas ska få en konstruktiv fortsättning.

I samma veva tog pastorn Steffe Swärd initiativet till ett upprop för en generös flyktingpolitik och mot SD-sympatier inom frikyrkan. Tillsammans med kollegan Sven-Gunnar Hultman samlade han drygt 380 pastorsnamn bakom en debattartikel som publicerades i namnkunniga kristna blaskor i fredags den 19 december. Sakfrågan och samtalet i dess kölvatten har därmed på allvar flyttat in även i kyrkorna vilket är välkommet.

Jepp, det här var en kort och möjligen intetsägande reflektion kring hur svensk politik navigerar vidare på stormigt decemberhav 2014. Hägrar nyvalet obönhörligt i fjärran eller kommer de hemliga samtal som just nu påstås föras att leda till en alternativ utgång? Den som följer får se. Hur som helst är det fortsatt läge för alla goda krafter att mobilisera och verka för sakliga, nyanserade och konstruktiva lösningar på de utmaningar vi de facto står inför.