Vad han vill med 2014 års ”Viva hate” är mer oklart. Blicka
tillbaka förstås, och det är vackert så. Men han parar den i sig fina nostalgin
över 90-talets göteborgska undergroundscen med en oblygt Pulp Fiction-skränig
sidohistoria som är fullständigt malplacerad. Scenerna från rocktävlingar och
fritidsgårdsspelningar, kids som med allt de har kastar sig in i den larmiga,
otyglade musiken – det är ren magi och hade varit nog med den. Ändå måste de
in, dessa spattiga sekvenser där psykopatiska, galna, ”coola” gangsters ackompanjerar
nyckfullt våld med klacksparkar och oneliners.
Det är tyvärr dessutom något otillfredsställande med regin. Kanske
borde Agneta Fagerström-Olsson (”Hammarkullen”) ha kallats in igen, eller
Mikael Marcimain som satte helt rätt prägel på Birros manus till ”Upp till kamp”
2007. Sett till foto och tempo känns ”Viva hate” väldigt ofärdig. Flera scener
eller anslag känns för dyrbara för att slarvas bort på det sättet.
Men som sagt, tillbakablickandet över bröderna Birros (Peter
och Marcus) eget 90-tal i Göteborg är fantastiskt och slår av naturliga skäl an
alldeles särskilda strängar i mitt inre. Några år senare skulle jag själv börja
höra talas om band som The Christer Petterssons, Sator och Fågel Blå, köpa
singlar och fanzines på Dolores och vilja starta band men aldrig göra det. Musiken
– den som frodades i nedgånga replokaler och dito spelställen – räddade mina
tonår, men det har ni ju hört förut.
Återstår bara att se hur Birro väljer att knyta ihop sin historia när den tredje och sista delen av ”Viva hate” sänds ikväll.