måndag 3 oktober 2011

Mera punk

Inlindad i kartong och plastband anlände den idag, boken ”Svensk punk 1977-81 – Varför tror du vi låter som vi låter”. Ironiskt nog har jag lyckat köpa loss en utgåva som är ungefär en tredjedel så stor som den jag lånade på biblioteket för tre år sedan (och bloggade om redan då). Därmed går en stor del av den visuella upplevelsen förlorad. De många svartvita bilderna är reducerade från breda fantastiska uppslag till en ganska sotig gråskala, och vissa bildtexter är sannerligen inget för synnedsatta. En hastig googlesökning visar att ursprungsutgåvans större version är helt slutsåld.

Men detta är ändå bara en övergående besvikelse, som sedan inte hindrar mig från att snabbt sjunka djupt, djupt in i detta omvälvande stycke svensk sociopolitisk musikhistoria. Igen. Om svallvågorna därifrån – och vilka olika intryck de gjort på mig genom åren – har jag som bekant redan skrivit massor.

”Då kapitalismen växte sig stark,
då nazisterna började vinna mark
Då det fanns en snut i varje knut,
då du inte längre stod ut
Det var då vi kom – ett tusen punks!”