torsdag 26 december 2013

2013, del 1: Ylva Eggehorn

Om jag överhuvudtaget har någon idol i denna värld måste det vara Ylva Eggehorn. Inte så att jag besinningslöst diggar allt hon gjort eller försöker skaffa mig en komplett samling av hennes verk – men när hon är som bäst är hon klart svåröverträffad, det kan jag inte förneka.

Men lika lätt som det är att konstatera förträffligheten hos denna författare av dikter, psalmer och romaner, lika svårt är det förstås att förklara varför. Det är något i hennes sätt att fundera över livet och tillvaron, hur hon med självklarhet rör sig över tro, politik, litterära referenser och det mest vardagliga och väver samman allt till en helhet som aldrig känns sökt eller krystad.

I somras såg och hörde jag henne tala. Och slående var hur skicklig hon är på att lägga ut sina ord även verbalt. Som en sagotant för vuxna om man så vill. Levnadsåren har hunnit bli över 60 vid det här laget, men barnets nyfikenhet glänser fortfarande till bakom glasögonen. Min uppmärksamhet hölls i ett varsamt grepp från de inledande orden till de sista.

Den nyutgivna boken ”En vän från himlen” var tänkt som utgångspunkt för seminariet denna disiga sommardag. Och precis som i föregångarna ”Kryddad olja” och ”Där lejonen bor” återberättar Ylva Eggehorn här kända bibelberättelser med egna ord, tankar och detaljer. Uppenbarligen inte helt okontroversiellt, men med ett resultat som är levande och som fängslar.

Efter seminariet inhandlade jag ”En vän från himlen” och ställde mig i kö vid signeringsbordet. Likt ett blygt barn fick jag Ylva att skriva en personlig hälsning och sin namnteckning på insidan av pärmen och hasplade också ur mig något om hur klok och bra jag tycker hon är. Hon tackade med ett leende, och ett handslag med sin vänsterhand kupad över min. Sedan gav jag mig ut i dagsljuset igen, tagen av mötet med min enda idol som sagt.