måndag 30 december 2013

2013, del 5: Film

Det var ett bra filmår helt klart. Vet inte om jag nånsin sett så många filmer på bio som under 2013, vilket i och för sig inte säger så mycket. Någon sa att nackdelen med ett så massivt och bra bioutbud var att man inte hann se allt man ville. Ett I-landsdilemma förstås, men rätt sant just i år. För egen del var det en förlust att inte hinna se Lukas Moodyssons ”Vi är bäst” innan den halvstora staden bestämde sig för att plocka ner rullen från repertoaren. KSMB:s ”Sex noll två” i kombination med bilder av punkkids på väg upp ur tunnelbanan tidigt 80-tal var ju annars en bioupplevelse jag hade sett fram emot länge, men jag får skylla mig själv som inte bokade premiärbiljetter. Bara att invänta DVD-releasen under 2014.

Men av det jag trots allt hann iväg och se höll samtligt en anmärkningsvärt hög nivå. ”Prisoners” med en glänsande Jake Gyllenhaal satte ribban för den amerikanska delen av repertoaren, men även den svenska filmatiseringen av ”Mig äger ingen” hörde till de starkaste intrycken. Säga vad man vill om Persbrandt och att han verkar få gå förbi hela kön till castingen så fort det vankas potentiell kassako i filmbranschen, men han levererade sannerligen med sin rollkaraktär i den här rullen. Scenen där han sittande i passagerarsätet i en bil stillar sin alkoholabstinens är en av de starkaste skildringarna av mänsklig förnedring jag sett på film överhuvudtaget.

Håkan Hellström-inspirerade ”Känn ingen sorg” kändes på papperet som en krystad idé med syfte att rippa tonåriga hipstertjejer på deras studiemedel. Slutresultatet blev dock minst sagt lyckat, med smarta adaptationer av Hellströms sånger, schysst skådespeleri och en rasande massa göteborgsromantik. Scenen där ”Ramlar” plötsligt smattrar igång samtidigt som filmens huvudkaraktärer jagas av IFK-supportrar på en orättvist snyggt belyst Andra Långgatan blev omedelbart min personliga favvis.

Det var med andra ord gott om stabila fyror på stora duken i år, och förutom de nämnda fängslade även ”The butler” med en utmärkt Forest Whitaker och en klart godkänd Oprah Winfrey i bärande roller. Men den absolut främsta upplevelsen för min del blev ändå ”Gravity”. Kanske för att det var min första 3D-film men sannolikt framför allt för att det är en ruskigt välgjord rulle på flera nivåer. Rent tekniskt är det förstås i särklass, med hisnande vyer och bildlösningar men filmer funkar sällan med bara yta och ”Gravity” har definitivt också ett rikt innehåll av lika delar hetsig nagelbitarspänning och stillsam existentialism. Om även om Sandra Bullock kanske inte gör en oscarsnominering här är det verkligen kul att se henne göra den här sortens roll och film. Det får gärna bli fler under 2014.