lördag 28 december 2013

2013, del 3: Pusrad

I augusti köpte jag loss en skivspelare och började rota i vinylbackar hos diverse second-hand-försäljare. Utmaningen och nöjet ligger inte i att bjuda tre- eller fyrsiffriga belopp för svåråtkomliga specialutgåvor, däremot i att hitta skivor jag helt enkelt vill ha, i schysst skick och till överkomliga belopp. Att fynda på en loppis eller hos en initierad skivnörd bjuder båda på sina varsamma kickar.

Sen går det ju att köpa nyproducerad vinyl också, vilket jag gjorde med hardcorepunk-bandet Pusrad. Denna duo från Linköping, med scenveteranerna Peter ”Sveden” Swedenhammar och Patrik ”Packe” Sjösten som medlemmar, släppte 2013 ”Modern anatomi”, en EP som följde upp de tidigare utgåvorna ”Smarttrams”, ”Akta dig” och ”Dömd” – samtliga tillgängliga på vinyl eller som nedladdningsbara filer.

Pusrads koncept är korta, snabba, hårda låtar. Avslutande ”Maskineri” på Modern anatomi”-EP:n är unik med sin speltid på 1 minut och 9 sekunder; vanligare är att bandet säger sitt på 10, 15 eller 20 sekunder. Resultatet är totalt svinbra, och givetvis svårt att hinna tröttna på. Det händer alltmer sällan att jag går igång hårt på nya band men Pusrad är helt klart ett av dessa.

Det är dessutom något klart sympatiskt med att ha direktkontakt med ett band, något jag egentligen inte haft sedan jag gjorde fanzines på 90-talet och korresponderade med en del tappra gäng på små eller inga skivbolag alls. Säga vad man vill om sociala medier, men de möjliggör naturligtvis för nya gäng att promota sig själva snabbt och enkelt för hela världen. Och det var tack vare just dem jag snappade upp Pusrad och sedermera beställde deras samtliga skivor direkt från bandets mycket trevliga och inspirerade trummis Sveden. Old time hardcore, skulle man kunna säga.