söndag 10 april 2011

The life and death of Spotify

Till slut skaffade även jag Spotify. Det var dock inte kompisars idoga tjat som till slut fick mig att logga in på den hårt hypade musiktjänsten. Nej, den avgörande orsaken var att min mamma (som själv har Spotify) hade hittat en låt där som hon ville bränna på en CD för att använda till linedance. Men att ladda ner låtar från Spotify går ju inte såvida man inte förstår sig på diverse rippningsprogram (det gör inte jag) så det enda jag kunde erbjuda min kära mor var att från min dator via min 90-talsstereo spela av låten till ett gammalt hederlig kassettband. Jag utförde uppdraget, men var alltså först tvungen att skaffa mig ett alldeles eget Spotify-konto.

När jag nu ändå hade tillgång till musiktjänsten, vare sig jag ville eller inte, var det ju lika bra att testa spektaklet. Det visade sig vara riktigt bra. Efter ett kort tag alldeles bedårande faktiskt. Även om jag inte hittade allt jag letade efter kunde jag snart presentera en låtlista med både aktuella och dittills nästan bortglömda personliga favvisar. ”Moln på marken” med Webstrarna, bara en sån sak! Eller ”Blue boy” med Orange Juice. ”Vi skatar, dom dör” med DS-13. ”Jag bara tänkte liksom att” med Mattias Alkberg. Listan växte i takt med fascinationen för möjligheterna.

Förälskelsen blev dock kortvarig. Efter nån vecka hade jag kört den där för all del optimala spellistan till leda, samt mindre tålmodigt testlyssnat några hela album som ständigt trasades sönder av radioreklam. Kära nån. Jag loggade ut från tjänsten och försökte faktiskt inte logga in igen förrän en sen kväll när ett par kompisar till mig kläckte den i sig goda idén att dra igång ett musikquiz. Då gick det inte ens att starta skiten. Det var nåt tekniskt fel som ingen av oss förstod sig på, och som jag i ärlighetens namn inte heller sörjde särskilt mycket.

Men det som på allvar fick mig att tappa hela Spotify-intresset var ett lyckosamt besök på en livs levande i skivrea i stan, snart följd av en resa till ett soligt Göteborg där ytterligare en bunt skivor inhandlades. Här påmindes jag om det jag redan visste att jag tyckte. Musik må till syvende och sist handla om ljud som vi antingen tycker om eller inte. Men min egen upplevelse av den – och jag vet att jag inte är ensam – sträcker sig vidare än så. Jag gillar helt enkelt känslan av att lägga en riktig skiva i stereon, slå mig ner i soffan med bookleten och läsa texterna medan favvolåtarna en efter en skapar fantastiska känslor i rummet.

Sorry framtiden, men dina streamade musikfiler kommer aldrig att vinna över mina skivor.