söndag 12 februari 2012

Deltävling 2

Sifferbetyg är ju egentligen väldigt behändiga. Begränsade, men samtidigt lättförståeliga och på så sätt universellt användbara liksom. Så här är mina snabba siffror från igår kväll:

Ulrik Munther: 3
Top Cats: 3
Sonja Aldén: 4
Andreas Lundstedt: 4
Timoteij: 3
David Lindgren: 3
Mimi Oh: 4
Thomas Di Leva: 3

Den här gången lyckades jag med konststycket att toppnotera exakt de tre bidrag som rök åt skogen redan efter första omröstningsrundan. Inte illa. Jag fick trösta mig med att vara mer träffsäker i min analys av Top Cats som ett typiskt andra-chansen-gäng. Bingo.

Ulrik Munthers spikraka väg mot finalplats var så klart väntad. Välförtjänt – och dessutom direkt nödvändig för att finalen i Globen ska kunna uppbringa någon som helst form av spänning. För även om en viss Danny Saucedo ännu inte äntrat tävlingen så förstår varenda lirare med någorlunda mello-koll redan nu att den mannen är självskriven i final. Den Stora Slutstriden kommer att stå mellan honom och just Ulrik Munther, och landets alla tonårsfans med sms-funktionen intakt på sina mobiler kommer att göra kvällen den 10 mars till en TV-rysare utan dess like. Eller som en bekant uttryckte saken i morse: ”Ja, det gäller att spela ut kidsen mot varandra”.

För övrigt finns det trots allt klara fördelar med att digga fel bidrag i de här deltävlingarna. Medan vinnarlåtarna ofta spärras eller tas bort på youtube är de floppande bidragen uppenbarligen fredade och kan avnjutas hur många gånger som helst. Tur för mig. Jag adderar Mimi Oh på playlisten och inväntar nästa delfinal.