tisdag 30 december 2008

Årskrönikan

Så här års fylls tidningar och bloggar av listor av olika slag. Året ska summeras, det bästa och sämsta ska ihågkommas och det gör man lättast genom att rada upp allt i snygga kolumner. Ja, för tio-tolv år sen hade jag nog kunnat göra en schysst och initierad lista över årets viktigaste musikhändelser. Det säger jag inte för att verka märkvärdig utan bara som ett bevis för att det nostalgiska tänkandet kommer smygande ju äldre man blir. Man kommer på sig själv med att tycka att vissa grejer faktiskt var bättre förr.

Kolla bara på ett par av de facebook-grupper jag gick med i under året som gick. "Avdankade fanzineredaktörer" omtalar i sin programförklaring oss som en gång i tiden gjorde våra egna papperstidningar och numera bittert sitter och svamlar om den gamla goda tiden. Gruppen "U-PORT HARDCORE" är skapad av en gymnasiekompis och är en hyllning till 90-talets alternativa musikscen i Ulricehamn. Det var tiden då den lilla staden hade minst tre hardcoreband, en ungdomsgård där det anordnades välbesökta konserter och ett gymnasium som härbärgerade två fanzineredaktörer och lika många skivbolagsbossar. Råpunkgänget Explosiv Skit gjorde den mest minnesvärda spelningen. Det var taggiga frisyrer i regnbågens alla kulörer, blänkande nitar och en sångare som inte kommit i målbrottet än. "Nästa låt heter 'Häng alla slipsnissar'!" förklarade han och så blåste killarna på i 180 knyck framför en publik som blixtsnabbt förvandlades till ett svettigt kaos av högenergisk akrobatik. Strålande tider.

Ja, ni ser. Och om jag ändå ska välja några highlights ur mina populärkulturella upplevelser 2008 kommer jag osökt att tänka på två fynd jag gjorde på secondhand. Jag talar naturligtvis om Chickenpox’s lysande skiva ”Stay away from the windows” från 1998 samt filmen ”13 conversations about one thing” som är en sorgligt underskattad favvis från 2001. Kan även nämna att jag fick överta Chester Copperpot’s skiva ”Poems and short stories” av en kompis. Det är inte klokt vilket fantastiskt gitarrlarm som skapades i västsverige 1996! Att min vän inte förstod detta kan endast ha sin förklaring i att han blott är 26 år.

På det personliga planet var 2008 ett givande år, om jag avslutningsvis ska bli lite seriös. Jag är tacksam för allt jag fick uppleva, och även om allt inte alls var kul just när det pågick kan jag konstatera att det förändrade massor till det bättre. Idag kom för övrigt mitt anställningsbevis på posten. Ett litet sjuksköterskevikariat väntar på andra sidan nyårsafton vilket väl talar sitt tydliga språk. 2009 är året då jag slutligen kommer bli vuxen. Gott nytt år, kära vänner!