söndag 6 juli 2014

10 år bakåt och 100 år framåt

Jag jobbade i hemtjänsten då. Under ett år och några somrar efter det körde jag runt med bil i samhällen, byar och skogar i Västergötland och hjälpte gamla människor att göra frukost, ta sig till toaletten eller få in ett lass ved till kaminen i köket. Det var på många sätt bland det bästa och mest minnesvärda jag gjort.

Vid ett av alla dessa besök stod jag i ett sovrum och plockade med något, kanske förbandsmaterial. I köket intill satt den äldre mannen vid sitt bord, stilla med sin keps på huvudet som alltid. Det fanns alltid en viss känsla av apati där inne, sorg och kanske desillusion också. Ensamhet. Och en tyst, återhållen frustration i att inte längre ha ben som orkade ta honom ut ur huset.

Nu stod jag i alla fall i hans sovrum och min blick fastnade plötsligt vid ett inramat svartvitt fotografi på väggen. Det var bilden av en ung man som log mot kameran. Kostymen var på, leendet så innerligt och ljust att den unge mannens ögon blev smala springor.

Det var naturligtvis mannen i köket på fotografiet. Men jag insåg snabbt att det jag såg också var en bild av mig själv. Mig själv evigheten och ögonblicket innan jag ställts inför livets fulla allvar. Ögonblicket innan insikterna; att jag inte är odödlig, att jag kommer gå sönder och själv göra sönder, att människor kommer gå ut och in i mitt liv och jag i deras. Att allt det ovärderliga kan tas ifrån en och att det inte alltid finns något att göra åt det.

Jag söker en slutsats här, och tror att den handlar om att våga bära denna insikt. I ett samhälle som dyrkar ungdomen men räds eller föraktar åldrandet, måste det gå att tvärtom våga vara medveten om livsfaserna och låta den insikten hjälpa en att ännu mer ta tillvara på här och nu. Vända rädslan till något ljust och segrande. Jag är själv rädd, men jag vill försöka.

Enjoy yourself, it's later than you think
Enjoy yourself, while you're still in the pink
The years go by as quickly as you wink
Enjoy yourself, enjoy yourself, it's later than you think”