torsdag 17 juli 2014

Dagens vinyl: Wounded Knee

Samtliga skivor med Wounded Knee beställde jag från Birdnest Mailorder om jag inte missminner mig. Jag var fruktansvärd rädd för att prata i telefon på den tiden och skickade alltid mina beställningar på egengjorda vykort av återvunnen kartong. Min bästa klasskompis hade inte alls den skräcken och ringde alltid in sina beställningar vilket besparade honom en hel del tid.

Vid den här tiden strax före 90-talets mitt hade Wounded Knee redan lagt av. Svensk hardcore befann sig samtidigt i en intressant brytpunkt, där den nya vågen oftast drog åt metal (Refused, Nine, Lifeless Image) eller skatepunk (No Fun at All, Stoned, Passage 4) och där allt skulle vara på engelska, gärna uniformerat i säckiga kläder från rätt märken. Jag gillade flera av de banden, men vurmade ännu mer för den tidigare punk- och hardcorescen som för mig tycktes ha varit mer öppensinnig och prestigelös. Wounded Knee ingick där, tillsammans med ett gäng andra band som av nån anledning ofta kom från Östergötland.

Wounded Knee's två EP-skivor är helt okej. Den obetitlade första är nåt slags attackerande garageslamrigt rens med mycket charm, medan uppföljaren ”Searching” är tajtare och rockigare men känns mindre engagerad och med sämre låtar. Det är dock på den efterföljande LP:n ”Feelings” som bandet på allvar kommer till sin rätt. Grunden är fortfarande hardcorepunk, men med sina nyckfulla utflykter i pop, pudelhårdrock och tango – och med lika delar svenska och engelska texter – definierar skivan allt det jag diggar med 80/90-talsskarvens svenska scen. Självdistansen och infallen gör ”Feelings” till en tripp stört omöjlig att tröttna på.

Fotnot: Dan Swanö som lirade trummor på ”Searching”-EP:n och ”Feelings”-LP:n har sagt att hans insats på den senare är hans bästa som trummis någonsin.