måndag 14 juli 2014

Vinyl del 4

Okej, här kommer så den fjärde delen i denna bloggs följetong om vinyl, eller rättare sagt om LP-spelare. Och tro det eller ej, men det tycks faktiskt som om denna del också blir den lyckligt avslutande! I konsumentupplysningens namn tar jag härmed också beslutet att droppa namnen på samtliga inblandade företag och produkter i den här historien.

LP-spelare nr 1 köptes alltså från Ginza, stektes av ett elfel i lägenheten och blev ett ärende hos min hyresvärd som ersatte mig ekonomiskt. Spelare nr 2 var av exakt samma märke och modell – Pioneer PL-990 – men inhandlades hos CDON för ett par hundralappar mindre. Den spelaren var dock ett uppenbart måndagsexemplar från första början. Uppspelningshastigheten ändrade sig efter eget godtycke, och efter tre reparationsförsök hos CDON – enligt deras egen policy – konstaterade de att skiten inte gick att laga och jag fick stålet tillbaka.

Inför inköp nr 3 googlade jag runt och försökte välja mellan olika nyproducerade alternativ. Svalanders Audio, ett initierat litet familjeföretag, kom här att vara till stor hjälp via mail med råd kring vad man bör tänka på vid skivspelarinköp. Det hela tog dock en lite oväntad vändning när jag kort därefter sprang på en gammal spelare i secondhand-butiken Bra & Begagnat. Den var av märket Samsung, modellen PL-600 och såldes för 340 pix. Jag chansade, köpte loss den och drog hem och pluggade in sladdarna. Den gamle rackaren spelade perfekt bortsett från att ljudet i stort sett var obefintligt. Ut på Google igen, där jag lyckades lära mig att det för ett gäng hundralappar går att köpa ett så kallat RIAA-steg som kopplas mellan spelare och förstärkare.

Sagt och gjort, jag hittade vad jag sökte på Kjell & Company, cyklade till närmsta butik och ställde mig i kö. Väl vid kassan hade jag det kolossala flytet att hamna framför en expedit som visste exakt vad jag snackade om; han hade själv köpt loss en begagnad lirare och fått den att funka galant tillsammans med det RIAA-steg jag nu själv var ute efter. Att grabben hade hipstermustasch och en arbetsuniform som satt lika illa som min egen brukar göra, gjorde förstås inte saken sämre. Jag vräkte fram stålet, tackade för hjälpen, packade ner varan och drog hem.

Och japp, produkten höll hårt vad den lovade. Sedan några veckor liras det följaktligen skivor dagligen, med läckert knaster och ett klart schysst ljud i högtalarna. Kontentan av denna historia är att det gjordes stabilare och mer hållbara prylar förr och att det bästa tipset kring skivspelarinköp helt enkelt är att primärt söka efter begagnat. Dessutom är det alltid en triumf att kunna återanvända grejer istället för att ideligen köpa nytt. RIAA-steget gick loss på en femhundring och kostade alltså mer än skivspelaren i sig. Sammanlagd summa således 839 spänn vilket är ungefär en tusenlapp billigare än den nyproducerade tokmaskin jag köpte först.

The end, kids!