tisdag 15 juli 2014

Dagens vinyl: Dorotea

















Nu när jag äntligen kan lira mina vinylskivor tänkte jag slänga upp några inlägg om dem också. Tänkte helt enkelt bläddra lite i plastbacken och med ojämna mellanrum välja ut några favvisar att skriva om. Let's go, youngsters!

När 00-talet ännu var ungt – jag skulle gissa på år 2002 – såg jag Dorotea agera förband till The International Noise Conspiracy på klassiska Rockborgen i Borås. De tre ynglingarna – som i tur och ordning från vänster till höger såg ut som en anarkist, en engelsk skolnörd och en volvoraggare – hade något alldeles extra, det var helt tydligt. Låtarna var korta, snabba och knäckande melodiösa och bakom den visuellt svårslagna trion höll en välprogrammerad trummaskin takten. Det var kort sagt kärlek vid första ögonkastet.

Dorotea släppte två vinyl-EP:s som jag fått tag på i begagnat skick via nätsidan Discogs. Någon närmare förklaring än den ovan av hur de båda skivorna låter behövs inte. Med konsekvens följer bandet sitt himmelska popkoncept genom fem låtar på ”EP 1” och sex diton på uppföljaren ”EP 2: It's happening again”. Det är oavbrutet fantastiskt bra.

Fotnot: Efter de två vinylerna släppte Dorotea CD:n ”We've had enough pt 2”. Konceptet var något utvecklat och produktionen bättre men som helhet ligger den skivan ändå steget efter sina föregångare. Dorotea lade sedermera ner verksamheten men har återförenats ett fåtal gånger för enstaka spelningar.