fredag 25 april 2008

Fristad station 15:43

Det var länge sen jag såg en silverfisk. Men nu kryper just en sådan upp ur vasken i tvättstugan. Jag låter den smaka skållhett vatten ur kranen, gör processen kort med det aset.

Ett miljö- och luftombyte kommer förhoppningsvis göra mig gott. Jag känner mig likgiltig inför det mesta just nu. Antingen det eller småsur. Kläderna sitter dåligt. En spegelhall skulle få mig att rysa, vårvärmen till trots. Jag fördjupar vecket i pannan.

Om en timme sätter jag mig på tåget till mina föräldrar. Jag ser fram emot att få se det solsmekta landskapet passera utanför fönstret medan jag fortsätter läsa boken ”Pol Pots leende”. När jag kommer fram är det andra ljud i luften. Andra dofter och en annan dialekt. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka efter helgen något mer lik mig själv.

Har aldrig varit något fan av Peter LeMarc men jag tror bestämt det var han som sjöng det: "Det finns inget bättre än när det vänder".

Så enkelt och så sant. Ha en fin helg, kamrater.