tisdag 8 april 2008

Kid size?

Någon undrar kanske varför min blogg heter ”Kid size”. Ska jag verkligen förklara det eller är det bara att plocka sönder en titel som borde få stå för sig själv? Tja, förklaringen är i alla fall helt enkelt att jag tycker ”kid” och ”kids” är snygga ord. Närhelst de dyker upp i populärkulturen på något sätt hajar jag till och snappar upp dem. Rätt använda höjer de vilken film- skiv- och låttitel som helst. Här några favoritexempel:

Låt – Sham 69: ”If the kids are united”
Skiva – Fireside: “Hello kids”
Film – “The heartbreak kid”

Plus att det faller sig helt naturligt att kalla mina vänner för ”kids” eftersom de i de allra flesta fall är yngre än mig, hehe. Den korrekta engelska översättningen av ”barnstorlek” är egentligen ”kids’ size” men det fick ändå bli ”kid size”. Jag har faktiskt i vuxen ålder köpt kläder i barnstorlek vid ett par tillfällen. Nån ekonomisk fördel ska man väl ha av en minimalistisk kroppshydda. Mina svarta täckbrallor, som jag än idag kan använda de fåtal gånger det är snö, har en liten lapp med storleksangivelsen 170 centilong.